Udomačite LinkedIn sebi v prid - Pogovor z Manco Korelc
Da je LinkedIn vodilna platforma za poslovno mreženje, ni nič novega. Na njem smo in mrežimo že vrsto let, nekateri bolj, nekateri manj uspešno, odvisno od tega, kako resno zadevo jemljemo in kako strastno spremljamo stalne spremembe, ki jih platforma uvaja.
O tem, kako LinkedIn (v nadaljevanju LI) uporabiti kot orodje za karierni razvoj in ustvarjanje koraka prednosti pred ostalimi kandidati na pogosto nasičenem trgu dela in o tem, kako z njim zaposlovalci iščejo in tudi najdejo kar najboljši kader, se je Nataša Centa, strokovnjakinja za digitalizacijo kadrovskih procesov, pogovarjala s strokovnjakinjo za LinkedIn, avtorico in svetovalko s tega področja, Manco Korelc.
Manca je dobrodušna, komunikativna in aktivna poslovna ženska, ki je večini ni treba podrobneje predstavljati. Je stalno v akciji, izvaja svetovanja, izobraževanja in sodeluje z najrazličnejšimi podjetji in posamezniki na področju LI. Zase pravi, da ne more biti pri miru. Da jo ženejo stalne novosti in da jo vleče ta digitalni in virtualni svet, ki nam nudi neomejene možnosti osebne in poslovne interakcije. Športnica po duši pravi:
»Profesionalno se ukvarjam primarno z LI, v zasebnem življenju pa sem aktivna tudi na Facebooku in Instagramu, kjer je vsebina mojih objav povsem drugačna. Že sedem let ustvarjam projekt slovenska jezera s ciljem predstaviti ljudem vsa slovenska jezera in nedavno sem temu dodala še slapove in hribe s pogledom na jezera. Tudi ko se profesionalno predstavljam, vedno omenim to svojo strast, ker to sem jaz.
Torej vsega na LinkedInu ne objavljamo?
»Zavedati se moramo, da je LI predvsem poslovno okolje in temu ustrezno razmisliti, kakšne vsebine so primerne za to platformo. To so predvsem vsebine, ki se tičejo našega dela in so koristne za tiste, ki to berejo, za našo poslovno LI mrežo: poslovne partnerje, zaposlene, stranke, stanovske kolege. Za ostala družbena omrežja pa je primerna druga vsebina in to jaz ločujem. Morda kdaj dodam tudi na LI kako fotografijo iz zasebnosti ravno zato, da pokažem še svojo drugo plat, ampak to le občasno.
Kako bi povzela glavne nasvete iz svoje knjige o LinkedInu za tiste, ki je še niso prebrali?
»Najbolj pomembna stvar pri objavah je to, da moramo objavo »prodati« s tekstom v prvih treh vrsticah, ki funkcionirajo, kot naslovi v časopisih in revijah ali kot naslovi v mailih. Torej pomembno je na začetku pritegniti zanimanje. Drug tak nasvet je, da naj objave nekaj nudijo v smislu informacij, znanj, inspiracij, ne glede na dolžino. Pa naj bodo vedno dobro grafično podprte. Najbolje delujejo fotografije ljudi – obraze si zapomnimo in tako bolje tudi vsebino. In še en nasvet o LI profilih: naj bo to osebni ali profil podjetja: LI profil zastavimo tako, da v njem povemo nekaj (ne vse) o sebi, ampak ne zase, za tiste, ki bi nas radi spoznali, z nami sodelovali, nam sledili. Ko sestavljamo LI profil, si zamislimo, da imamo tri minute na prodajnem sestanku, kjer se moramo predstaviti. To je tisto, kar objavimo na svojem profilu in je dovolj. LI profila ne gre obravnavati kot življenjepis.
Kako pripraviti svoj LinkedIn profil?
»Nekaj si je za zapomniti: ne glede na to, ali vodimo osebni profil kot iskalec zaposlitve ali kot kadrovik, ali vodimo podjetniški profil - raziskati moramo, kaj našo ciljno publiko zanima, pritegne in kaj iščejo. Če to dodano vrednost vključimo v svoj profil, se možnosti, da bomo videni in brani, močno povečajo.
Je LinkedIn pomembno orodje za iskanje kandidatov ali pa zaposlitve?
»Jaz sem prepričana, da kadrovik brez LI profila ni najbolj uspešen kadrovik. Ravno tako sem prepričana, da je to res močno orodje za iskanje nove zaposlitve.
A profil ni dovolj. Potrebujemo vidnost in kredibilnost. Biti moramo pojavni, s čimer dosežemo vidnost: torej všečkanje, komentiranje, mreženje in moramo biti kredibilni. To pa dosežemo z objavami. A objavljati ne moremo kar vsepovprek, ker je LI mreženje na poslovni ravni. Objavljati in pisati je treba o stvareh, ki jih želimo »prodati« oz. želimo, da jih naša ciljna publika prejme. Objavljamo vsebine, ki so relevantne za našo publiko – na kratko, izobraževalne narave. Pisanje strokovne vsebine ni preprosto, saj zahteva čas in energijo.
Na LI smo lahko aktivno ali pasivno prisotni. Pasivno pomeni urejen profil, zadnji podatki o dosežkih, vzdrževanje in širjenje mreže. Aktivno pa potem pomeni redno spremljanje objav v svoji mreži, všečkanje, komentiranje in objavljanje relevantnih vsebin.
Na delavnicah, ki jih izvajam, pogosto svetujem iskalcem zaposlitve, da si izberejo in zapišejo deset podjetij, kjer bi želeli delati, jim sledijo na LI, poiščejo njihove zaposlene in se z njimi povežejo, vključujejo v pogovor s komentiranjem in sprožajo pogovor, kadar je to možno in seveda ustrezno. S tem si odpirajo priložnosti za mreženje tako online kot v živo, kar lahko prinese želene rezultate. Na drugi strani pa kadroviki po iskalnih filtrih, ki jih LI omogoča spremljajo možne kandidate po vsebinah in se ravno tako povezujejo in vzpostavljajo prve kontakte.
Najtežje se mi zdi preskočiti to miselno oviro, da je preko LI težje vzpostaviti stik, kot v živo. Ni enako, je pa precej podobno, in če želimo biti uspešni, moramo to razumeti in poosebiti.
Ima LinkedIn pasti, ki se jih moramo zavedati?
»Moj prvi odgovor je ta: LI prinaša veliko več koristi kot pasti. S tem v mislih pa seveda, ima kot vsaka druga digitalna platforma, pasti. Najbolj vidna past je razkorak med resničnostjo in LI resničnostjo. Kaj to pomeni? Ko kadrovik išče določen profil kandidatov, se lahko zgodi, da kak zelo dober strokovnjak pade iz njegovega radarja enostavno zato, ker ta oseba nima dobro urejenega LI profila in ga iskalniki izpustijo. In obratno se najdejo kandidati, ki imajo fantastičen LI profil, so vse, kar iščemo, a realnost pokaže drugačno sliko, ko se dobimo na kadrovskem sestanku v živo in ugotovimo, da oseba ne dosega pričakovanega.
In če sedaj to prenesemo še na iskalce zaposlitve – slika je enaka. Marsikatero podjetje na LI objavlja same presežnike o svojih aktivnostih, dosežkih, skrbi za ljudi, pa se potem v realnosti izkaže, da je slika popolnoma drugačna. In seveda tudi obratno: podjetja, ki bi bila dober potencial za karierni razvoj, ne vlagajo dovolj v svojo predstavitev na LI.
Opozorila bi še na eno stvar, ki zna biti past, če zadeve ne premislimo dobro. Če gradimo vse aktivnosti podjetja na LI z eno osebo, z enim zaposlenim, enim »ambasadorjem«, pa ta odide iz podjetja, smo ostali brez vsega. Zato je smiselno imeti več ambasadorjev oz. k aktivnemu sodelovanju pritegniti več in različne zaposlene.
Kaj pa miti o LinkedInu?
»Veseli me to vprašanje, ker res obstaja en mit o tem, ki je v resnici bolj strah kot kaj drugega. To je, da so zaposleni, ki so aktivni na LI, bolj izpostavljeni t. i. headhunterstvu in temu, da jih drugo podjetje odpelje. Moj odgovor na ta mit je, da gre vedno za večnivojsko situacijo, ki v samem bistvu izvira iz odnosov v podjetju. Vprašajmo se, ali zaposleni, tisti, ki je slišan, viden in upoštevan, pa ustrezno nagrajen, zares zadovoljen zaposleni resnično odprt za vsako ponudbo, ki prileti v njegov nabiralnik? Ali pa obratno: ali je bil zaposleni, ki je sprejel ponudbo za delo preko LI v drugem podjetju, resnično zadovoljen v tem podjetju? Morda mu je kaj manjkalo. Morda odnosi niso bili ok, možnosti je veliko. Zato vedno pravim: če za zaposlene dobro poskrbimo in vzdržujemo pravi nivo odnosov, zaposleni samo zato, ker so na LI izpostavljeni večjemu številu kadrovikov in »headhunterjev«, niso v večji nevarnosti, da bi odšli. LI ni krivec za krajo zaposlenih, razlog je vedno v odnosih.
Torej so zaposleni, ki so aktivni na LinkedInu, v bistvu dodana vrednost podjetju?
»Res je, aktivni zaposleni na LI so običajno zainteresirani za izmenjavo mnenj, za nove informacije o določenih temah, kar pomeni, da njihovo razmišljanje sega izven delovnih obveznosti. Kar je bistveno bolje kot pasivni zaposleni, ki jih izven delovnih okvirjev ne zanima nič poslovnega. Zaposleni, ki so nezainteresirani in pasivni, so lahko za podjetje večje tveganje kot aktivni. Če zaposleni spremljajo, všečkajo, komentirajo, delijo objave podjetja, pišejo objave o tematikah, ki so pomembne tudi za podjetje, je to za podjetje dodana vrednost. S tem širijo glas o aktivnostih podjetja na trgu in o blagovni znamki podjetja kot zaposlovalca.
Bi pa poudarila na tem mestu tudi to, da nekateri posamezniki, tudi visoko usposobljeni strokovnjaki, nimajo nobene osebne potrebe po tem, da bi bili na LI aktivni. Razlogov je lahko veliko, tu pa je pomembno, da zaposlenih ne silimo v aktivno prisotnost na LI zaradi koristi, ki jih ta prinaša podjetju. Sem pa mnenja, da so določeni poklici, kjer aktivnost na LI spada praktično v opis del – to so recimo kadroviki, marketingarji in prodaja. Vse ostalo je čisto na osebni, prostovoljni ravni.
Kako opolnomočiti zaposlene, da bodo aktivni na LinkedInu?
»Uporaba LI ni obvezna in zelo pomembno je, da se zavedamo, da zaposlenih v to ne smemo siliti. Jih pa seveda lahko spodbujamo, saj aktivni zaposleni na LI delujejo kot predstavniki podjetja in širijo ugled podjetja. In fino je, da podjetje poskrbi tako za izobraževanje o uporabi LI, za smernice o načinu komunikacije, ki so usklajene s komunikacijsko strategijo podjetja. Spodbujanje zaposlenih k aktivnosti na LI pokriva več nivojev: od všečkanja, komentiranja, mreženja in objavljanja. Če zaposlene izobrazimo na področju LI uporabe in jim pojasnimo tehnične plati LI algoritmov, da razumejo, kako njihova aktivnost doprinese podjetju, jih opolnomočimo za dobro uporabo.
Kaj pa, ko zaposleni potrebujejo dodatno spodbudo?
»Danes LI ni več stvar posameznika v podjetju, običajno se temu posvečajo že cele ekipe. Najbolje je, da so vključeni vsi nivoji – od vodstvenega do izvedbenega nivoja zaposlenih.
Velikokrat se srečam s situacijo v podjetju, ko imajo dejansko ljudje željo, da bi bili aktivni, pa jim zmanjkuje časa, nimajo ideje, kaj bi objavili, se bojijo izpostaviti ali pa niso prepričani, da je njihov pogled na določeno temo v skladu s smernicami podjetja. In seveda, srečujem se redno tudi s takimi, ki se jim enostavno ne ljubi in niso motivirani, ali pa nimajo lastne potrebe, da bi bili aktivni.
Za oba primera svetujem, da jim podjetje pomaga pri vzpostavitvi LI profilov in povezavi na profil podjetja, da jim pomaga pri pripravi vsebin za deljenje. V nekaterih podjetjih marketing ali kadrovska služba pripravijo objave za zaposlene in jim te objave razpošljejo na določen dan in jih povabijo k objavi. Nekateri zaposlene obveščajo o objavah na profilu podjetja s povezavo na objavo in jih povabijo k všečkanju, deljenju, komentiranju. To so taki mehki prijemi in spodbude, da aktiviramo zaposlene. Pomagamo in jim skrajšamo čas, ki ga morajo posvetiti LI, ali pa s pripravljenimi vsebinami odvzamemo skrb, ali je objava v redu in ok… V nekaterih podjetjih se obnese tudi sistem ambasadorjev – strokovnjakov, ki pokrivajo določeno poslovno tematiko in o njej veliko predavajo, pišejo, predstavljajo. Takim ljudem je v pomoč, če jim pomagamo pripraviti kak daljši zapis ali članek, ga opremimo z grafičnimi elementi in pomagamo objaviti na njihovem profilu. Vsi ti prijemi se lahko izkažejo kot dober motivator, da nekdo postane aktiven na LI. Če zaposleni razumejo tudi to, da si kot posamezniki z aktivnim vključevanjem na LI gradijo pozitivno profesionalno podobo, ki jim pomaga pri razvoju kariere, pri večji zaposljivosti, navsezadnje deluje tudi kot velik motivator.
Kaj, vezano na uporabo LinkedIna, odsvetuješ?
»Uporaba LI mora biti premišljena in predvsem prostovoljna. Kaj s tem mislim? Če se LI lotevamo kot posamezniki samo zato, ker je to pač nekaj, kar je treba, pri tem ne bomo uspešni, to je enako kot pri vsaki drugi stvari. Če smo v uporabo LinkedIna potisnjeni s strani podjetja, prav tako. Torej odsvetujem LI uporabo, če nam do tega ni.
Odsvetujem uporabo LI kot socialnega omrežja in objavljanja zasebnih in neposlovnih tematik. Odsvetujem pisanje in razpravljanje o tematikah, ki so obče konfliktne: politika, vera, nacionalizem in podobni -izmi, a generalno tudi to, da bi si na LI privoščili početi stvari, ki jih nikoli ne bi počeli ali izrekli v živo.
Odsvetujem vsak strah pred uporabo LI, to ni noben bau bau. Nekje je treba začeti. Če zaposlenim podjetja nudijo podporo, je lažje vsem. In kjer je želja, je tudi pot.
LI moramo razumeti kot platformo, na kateri širimo svojo poslovno mrežo in kjer gradimo svojo profesionalno prezenco. Kot nekaj, kar je v korist naši poslovni rasti in razvoju. S strani podjetja je to odlično orodje za gradnjo poslovnega ugleda tako s tržnega vidika kot s strani blagovne znamke delodajalca, seveda s pomočjo zaposlenih. Če LI dojemamo tako, se bomo zadeve lotili pravilno, sistemsko in učinkovito.
Je LinkedIn namenjen gradnji posla?
»Vse, kar smo do sedaj povedali, vse, kar je vezano na LI, delamo z namenom gradnje posla. Povezovanj, takšnih in drugačnih, si želimo zato, da bi v prihodnosti ustvarili konkreten posel, dosegli konkreten cilj. A posel sklepamo z ljudmi. Ljudje zastopajo podjetja in mi zastopamo podjetje. Gradimo povezave na osebni, človeški ravni, da s tem pridobimo ali speljemo posle na ravni podjetja.
So lahko podjetja brez LinkedIna uspešna?
»Lahko so, a moje mnenje je, da morajo biti vsa večja podjetja na LI in se preko njega promovirati. To pomeni imeti urejen profil in redno objavljati relevantne vsebine. To se mi zdi osnovna higiena v poslu. Tako kot spletna stran, brez katere sedaj skoraj niti samostojni podjetniki več ne poslujejo, čeprav pred 15 leti to ni bilo nekaj samoumevnega. A kot smo se prej pogovarjali, profil podjetja še zdaleč ne dosega take učinkovitosti kot profil direktorja, vodstva in zaposlenih tega podjetja. Mislim, da bo prej kot slej zares LI postal poslovna higiena in nekaj samoumevnega, ne glede na panogo in velikost podjetja.
Še kakšen nasvet?
»Nismo vsemogočni, nimamo vseh veščin in nimamo neomejenega časa. Zato se ne obremenjujmo, če ne delamo vsega, kar bi potencialno na LinkedInu lahko. Izhajajmo iz tega, kaj v danem trenutku lahko in to delajmo dobro! Če razumemo, da je prisotnost na LI proces, v katerem se razvijamo in nadgrajujemo, nam bo veliko lažje. Pomembno je, da LI vzamemo za svojega in postane del našega poslovnega vsakdana. Začnimo počasi in vzemimo od LinkedIna tisto, kar potrebujemo.
Sledite tudi našim podcastom z aktualnimi poslovnimi tematikami.
Vas zanima več? Stopite v stik z nami!